Wednesday, January 13, 2016

DIRI KITA

ASSALAMUALAIKUM.

“PAY ATTENTION TO THE DETAILS”

Pernah tak terfikir yang kita ni selalu abaikan benda-benda yang penting dalam hidup kita?? Bagi kita “alaa benda kecik jer tu... small matter laaa... tak penting pun”

Pernahkah anda tersedar bahawasanya anda SILAP?

Kenapa aku ckap SILAP??

Terus terang aku jugak jenis manusia yang macam ayat dekat atas tu.. alaa kecik je, tak penting pun... So sampi satu tahap supervisor aku tanya..

“Ampa suma tau apa?? Benda-benda nie ampa xtau ka?”

Haaa.... tudia buh sedaasss.. Memang ketuk dai la nak pikiaq nk jawab gena... Dia jugak tegur kata generasi budak muda sekarang nie semua jenis “suap” jer. Satu apa pun tak tahu.

Contoh aku budak elektronik(komuniksi), dia tanya basic pasal henfon pun tak tahu nak jawab. Padahal benda tu yang kita dok tengok setiap hari.

Henfon ? Pernah tak fikir dalam henfon ada apa? Macam mana dia berfungsi? Yang kita tahu ok beli henfon , pastu guna. Permikiran kita sangat-sangat dalam kotak memang tak berkembang. Tapi tak dinafikan ada jugak orang yang detail pasal benda-benda nie. Secaranya umumnya kita nie memang generasi yang tak pernah kisah pun tentang benda-benda kecik. Yang tahu benda itu apa, cara guna, lebih dari tu “SAYA TAK TAHU”.


Satu lagi tentang MINDSET. Kita nie suka fikir benda yang dalam kotak permikiran kita je. Tak pernah fikir lebih. So jangan tanya kenapa diri kita nie tak maju macam orang yang dekat negara maju. Pernah tak fikir yang kita sepatutnya rancang kehidupan kita? Bukan ikut sedap jer nak buat? So ubahlah mindset kita untuk menjadi manusia yang mempunyai rancangan hidup dan kurangkan konsep JUST GO WITH THE FLOW walaupun aku sendiri pun buat benda yang sama. 

1 comment:

Aisyhah Nyais said...

entry ni menyentapkan aku. Kipidap baby!!